Image Alt
Blog
Articole Am absolvit. Ce urmează acum?

Am absolvit. Ce urmează acum?

Ca student, fiecare dintre noi s-a imaginat măcar o dată practicând meseria sa de vis. Câți dintre noi știm însă ce abilități ne sunt necesare pentru a ne îndeplini acel vis? Care este obstacolul de care ne lovim când părăsim băncile facultății? Ce caută de fapt angajatorii la tinerii absolvenți?

În acest articol, studenții și tinerii angajați vor afla:

  • care sunt limitările facultății în ceea ce privește dezvoltarea de “soft skills”
  • ce abilități se află în topul angajatorilor
  • ce putem face noi ca să micșorăm decalajul dintre acestea două

A fi sau a nu fi student

Opțiunea de a urma o facultate este considerată uneori “esențială” pentru multe joburi. Însă, în anumite momente, trebuie să ne întrebăm sincer: Este facultatea un efort suficient pentru a ajunge unde vreau în viață?

“A absolvi o facultate” nu echivalează cu “a fi un angajat bun”. Cursurile construiesc baze teoretice, cunoștințe pe care ulterior învățăm să le punem în practică. Latura umană este lăsată pe locul doi, iar individualitatea fiecăruia este văzută ca o extensie a teoriei învățate. În consecință, dezvoltarea pe plan personal nu poate fi cuantificată, lansând absolvenții pe piața muncii asemenea unor puzzle-uri cu piese lipsă (Gruzdev et al., 2018).

Conceptul de “soft skills” are multiple definiții. Cercetătorului canadian, Serge Harvey, le clasifică drept abilități orientate către interacțiunile umane, care aplică inteligența emoțională. Aceste abilități au fost divizate în 4 categorii, conform imaginii.

Spre deosebire de abilitățile clasice, “hard skills”, precum cunoașterea limbajelor de programare și a formulelor chimice, “soft skills” sunt abilități transferabile. Astfel, indiferent de domeniul în care lucrăm, putem folosi aceste resurse pentru a funcționa mai eficient și a ne crea un ambient plăcut.

Profilul unui angajat valoros

În articolul despre viitorul muncii a fost prezentat topul calităților pe care le caută un angajator: flexibilitateaproductivitateaeficiența și completarea unor stagii de practică/internship.

Cercetările recente s-au axat pe importanța gândirii critice în domenii precum administrație publică, educație, turism și sănătate (Penkauskienė et al., 2019). Același studiu a relevat că angajații care demonstrează un nivel înalt de analiză critică și abilități de evaluare se ghidează după o etică de muncă sistematică și au mai multă încredere în propriile forțe. Încrederea în sine înglobează aspecte personale și profesionale, precum onestitatea și respectul reciproc, scăzând șansele ca un angajat să accepte o decizie injustă. Alături de aceste aspecte, încrederea în sine este corelată cu dorința de învățare continuă, maximizare a capacităților proprii și ambiția de a deveni mai bun.

Nu în ultimul rând, responsabilitatea socială este favorizată de angajatori din prisma unei comunicări eficiente și a înțelegerii reciproce, ce definesc un mediu profesional. 

De la student la angajat

Vestea bună este că ne putem dezvolta “soft skills” pe tot parcursul vieții. 

Uite câteva sugestii care te pot ajuta:

1.  Înscrie-te în programe de voluntariat

Poți să te alături asociației non-guvernamentale a facultății/universității de care aparții, proiectelor academice de tip MUN sau Moot Courts, programelor care oferă suport pentru copii, bătrâni sau persoane cu dizabilități. Te vor ajuta să îți dezvolți calități individuale (empatie, ascultare), colective (comunicare, muncă în echipă) și organizaționale (management de proiect). 

Voluntariatul funcționează pe principiul “learning by doing” și face ca experiența facultății să fie mai activă și satisfăcătoare (Khasanzyanova, 2017)

2. Urmează cursuri online

Folosind resurse gratuite precum Khan Academy, Udemy sau Saylor, îți vei lărgi orizontul de opțiuni de cursuri și vei descoperi oportunități noi de a progresa, vei avea cunoștințe în plus și îți vei descoperi ritmul de învățare.

3. Aplică pentru un internship

Vârsta minimă pentru a aplica la un internship este de 15 ani, dacă ai acordul părinților sau al reprezentantului legal. O experiență practică de acest gen te poate ajuta să verifici dacă domeniul de studiu ales ți se potrivește în practică și vei cunoaște persoane ce îți pot marca parcursul profesional.

4. Cultivă-ți hobby-urile

Fie că vorbim despre dezbateri, cântat la chitară, fotbal sau actorie, orice hobby merită să fie fructificat încă din anii de liceu. Beneficiile sunt respectarea unui program, dedicarea și achiziția de skill-uri specifice, cum ar fi gândirea analitică și abilitățile motrice.

Îndrăznește să afli care e profilul angajatului valoros în domeniul ales de tine. Știind care este spațiul dintre cine ești astăzi și unde îți dorești să ajungi, vei putea alege mai ușor mijloacele de transport care să te ducă acolo.

Bibliografie:

Gruzdev, M.V., Kuznetsova, I.V., Tarkhanova, I.Y., Kazakova, E.I. (2018). University Graduates’ Soft Skills: the Employers’ Opinion. European Journal of Contemporary Education, 7(4), pp. 690-698, DOI:10.13187/ejced.2018.4.690

Khasanzyanova, A. (2017). How volunteering helps students to develop soft skills. International Review of Education, 63(3), pp. 363-379, DOI:10.1007/s11159-017-9645-2

Penkauskiene, D., Railiene, A., Cruz, G. (2019). How is critical thinking valued by the labour market? Employer perspectives from different European countries. Studies in higher education, 44(5), pp. 804-815, DOI:10.1080/03075079.2019.1586323

http://www.mmuncii.ro/j33/images/Documente/Legislatie/L176-2018.pdf 

Simona Miron este studentă la psihologie, pasionată de dezbateri și voluntariat, crede că poate realiza orice dacă e îndeajuns de motivată și își folosește agenda :).

Post a Comment

O punte între profesioniști cu experiență și tineri la început de drum.

Florina Lendeczki – 0743 070 102
Bianca Biosa – 0747 056 266