a
Blog
Articole Interviu cu Badea Neaoș: Provocările și recompensele antreprenoriatului ca opțiune în carieră
Imagine cu echipa Badea Neaos

Interviu cu Badea Neaoș: Provocările și recompensele antreprenoriatului ca opțiune în carieră

Imagine cu cei 5 fondatori Badea Neaos
Credit foto: Badea Neaoș

De ce își doresc tot mai mulți tineri să o ia pe calea antreprenoriatului?

Când ne raportăm la Generația Z (1997-2012) [1] , trebuie să avem în vedere că are nevoi și așteptări diferite de la câmpul muncii. Spre deosebire de alte generații, cum ar fi Y (1982-1994) [2], Generația Z nu valorifică atât de mult latura financiară în alegerea locului de muncă. Potrivit Teresei Bridges (2015), alte aspecte primează pentru aceștia, cum ar fi: flexibilitatea programului de muncă, deschiderea către socializare și dezvoltarea unor noi abilități, cum sunt cele antreprenoriale.

Având în vedere interesul tot mai mare acordat antreprenoriatului de către tineri, i-am contactat pe micii antreprenori de la Badea Neaoș, un brand local de articole vestimentare neaoșe care îmbină minimalismul cu specificul românesc, punând accent pe calitate, emoție și autenticitate [3]. Aceștia au fost deschiși să ne împărtășească cum le-a venit ideea primei afaceri, cum s-au hotărât să o deschidă, provocările pe care le-au întâmpinat cei cinci tineri plini de curiozitate și speranță, și ce schimbări le-a adus Badea atât în plan personal, cât și în plan profesional.

Cei cinci tineri care au pus pe picioare brandul Badea Neaoș

Miruna, una dintre nepoatele lui Badea, a fost cea care ne-a povestit cine sunt, cu ce se ocupă și ce îi pasionează pe cei cinci tineri muncitori și entuziasmați, dar mai presus de toate prieteni, care și-au început propria afacere.

Cu toții am terminat în Cluj, la FSPAC și ne-am specializat în Comunicare și PR. Chiar dacă pe diplomă scrie că suntem „specialiști în comunicare și PR”, ne-am îndreptat mai mult spre marketing din punct de vedere profesional, dar asta pentru că facultatea ne-a permis să explorăm diverse arii. 

Miruna este copy și content writer, Edi la fel, dar lucrează mult pe partea de digital marketing, Paul e graphic designer, Eve se ocupă de foto și video și Georgi e specializată pe comunicare și community management. Pe toți îi leagă un nucleu creativ, chiar dacă au luat-o în direcții diverse, deși conexe. 

Cât despre pasiuni, variază extrem de tare. De la hobby-urile normale cum ar fi cititul, fotografia sau cinematografia, până la board games, Dungeons and Dragons, citit în tarot sau dansat, există în acest grup de toate pentru toți. 

De la proiect de facultate la afacere: Începuturile lui Badea Neaoș 

Badea Neaoș a pornit de la un proiect de facultate. Trebuia să facem un brief creativ pentru un brand care exista deja sau să creăm noi unul. Cum eram o echipă numeroasă, am decis să alegem varianta mai grea și să creăm noi un brand. 

Georgi văzuse în acea zi pe cineva care purta un ghiozdănel cu motive tradiționale și și-a dat seama că nu prea există afaceri locale care să facă asta într-un mod cool și care să fie pe placul tinerilor. Așa că am decis să facem noi asta, pentru proiectul nostru de seminar. I-am dat numele de „neaoș”, pentru că ni se părea un cuvânt ușor de ținut minte și care întrupa tot ceea ce voiam noi să transmitem. 

Am prezentat, am luat 10 și profa ne-a zis că suntem fraieri dacă nu facem un business real din asta. Noi nu aveam nicio idee referitoare la cum să deschizi un SRL, unde să mai vorbim de alte detalii tehnice. 

Totuși, a fost un click atunci care ne-a făcut să mergem mai departe. Acum o numim inconștiență și credem că asta a fost. Pentru că nu știam exact cu ce se mănâncă, nu știam de ce  ar trebui să ne fie frică. Am vrut să facem ceva al nostru, pe care să ne punem amprenta creativă și care să aducă oamenilor ceva nou. 

După aceea, lucrurile au evoluat mult mai mult și mai bine decât ne așteptam noi. 

Ce le-ar fi plăcut să știe la început de drum în lumea antreprenoriatului 

Nu aveam nici cea mai mică experiență. Când am vrut să deschidem firma am încercat să o facem singuri, pentru că nu știam ce bătaie de cap este. Până la urmă, am plătit pe cineva să ne-o deschidă. 

Cred că faptul că nu știam, ne făcea să vrem să aflăm. De multe ori ziceam „trebuie să se poată”, pentru că noi suntem generația care nu prea a auzit „nu”. Totuși, dacă ar fi să ne spunem ceva ar fi:

  • Să nu ne fie frică să gândim mare, pentru că de multe ori ne limităm singuri, prin propria gândire; 
  • Să începem mic, cu un singur produs, pentru că noi am început cu 5 modele diferite; 
  • Să clarificăm mai multe lucruri de brand și comunicare de la început. 

În rest, faptul că am învățat dând cu capul a contat mult, pentru că era o experiență colectivă. E una să vină cineva din echipă să-ți spună că nu e bine să faci ceva (pentru că în capul celorlalți o să fie mereu ideea de – oare are dreptate) și e alta să fi trecut cu toții prin ceva și să vă trageți lecțiile comune de acolo. 

Ce înseamnă pentru ei să fie tineri antreprenori (avantaje/dezavantaje) 

O să începem să povestim cum era înainte, ca să aibă sens comparația. Noi până anul acesta nu ne plăteam, pentru că nu aveam neapărat fondurile necesare și pentru că preferam să reinvestim profitul în produse și în calitatea lor. Ne permiteam să facem asta odată pentru că eram studenți și apoi pentru că mai lucram sau mai aveam burse. 

Anul acesta, am început să ne dăm bani. 3 dintre noi lucrăm part-time la Badea. E un lucru mare pentru o afacere pornită cu 6 burse de la facultate. Pentru noi, a fi antreprenori acum înseamnă să nu ne mai temem să gândim mare și să scăpăm de frica banilor. Am câștigat o finanțare de 50.000 de euro și totuși ne e frică de cum cheltuim banii, urmărim vânzările și așa mai departe. 

Avantaje: 

  • Libertate și program flexibil (cei care suntem angajați, suntem și freelanceri); 
  • Pot pune în aplicare orice idee au;
  • Învață multe lucruri, se gospodăresc și primesc aprecierea oamenilor. 

Dezavantaje:

  • Lipsa pauzei. Creierul îți merge încontinuu, mai ales dacă te stresează ceva și nu e ca și cum te gândești „e problema managerului”, pentru că toate problemele sunt ale tale.
  • Incertitudinea în ceea ce privește cursul vânzărilor; 
  • Crizele care se tot ivesc și afectează afacerile mici.  

Există și aici dezavantaje și mă bucur că putem vorbi despre ele, pentru că oamenii de multe ori își imaginează că suntem ca firmele de garaj din America. Nu e așa. Am avut o vară plină de festivaluri (pentru că tot noi am mers să vindem, nu e ca și cum ne permiteam salarii), tot noi cărăm toți sacii cu tricouri și am lucrat mult și în weekenduri. Și asta e realitatea multor antreprenori mici din România. 

Schimbările aduse de Badea nepoților atât în plan personal, cât și profesional

Cred că ne-a definit ca profesioniști. Faptul că am avut un canvas gol pe care să experimentăm toate ideile noastre creative, a fost extraordinar. Dacă greșeam, nu știa nimeni, tot noi o luam de la capăt. Asta a însemnat și lipsa unui mentor, cum ai de obicei când ești angajat, dar a dus și la foarte multe riscuri asumate și idei creative pe care altcineva probabil nu ne-ar fi lăsat să le încercăm.

Badea i-a ajutat să își dea seama și ce vor să facă. Cum ar fi în cazul lui Edi, și-a dat seama că este o persoană foarte analitică și acum se ocupă și de financiar. Miruna și-a dat seama că îi place să fie lider de echipă și să se perfecționeze și în zona asta. Au învățat cum funcționează piața, cum să facă un pitch, cum să crești cu ajutorul conținutului și tot așa. De asemenea, cu ajutorul acestei afaceri au câștigat mai mulți clienți și mai multe joburi, deoarece au experimentat mult. Dacă nu era Badea, probabil nu și-ar fi dezvoltat aceste abilități, deoarece nu erau puși în atâtea situații diferite și provocatoare.

Mai mult, pentru unii a fost realizarea faptului că vor să fie antreprenori toată viața, iar pentru alții că poate preferă alte lucruri. Ceea ce e o realizare foarte mare. 

Cele mai grele lecții învățate

Nu că am învățat-o greu, dar e cel mai greu de aplicat: să facem diferența între prieteni și asociați/parteneri. 

Chiar dacă teoretic sună totul foarte bine și ușor, suntem oameni, suntem plini de emoții și cu toții avem o frică de a face greșeli. A trebuit să învățăm să dăm și să primim feedback, să aducem în discuții situații dificile și să le soluționăm. Chiar și acum mai avem momente grele, în care avem nevoie de timp și spațiu ca să ne dăm seama cum să reacționăm. 

O altă lecție pe care am învățat-o greu a fost că nu putem să facem totul perfect și că lucrurile nu se întâmplă mereu așa cum vrem noi. Lucrăm la asta chiar și acum și încercăm să ne amintim tot timpul că 0.5 e mai bine decât 0, chiar dacă noi voiam să ajungem la 10. 

Recomandare pentru tineri care își doresc să o ia pe un drum similar cu al lor 

Le-am recomanda să fie onești atât cu ei înșiși cât și cu partenerii pe care o să-i aleagă. Să știe că implică multă muncă, răbdare și determinare și că nu există succes peste noapte.

Că firmele de succes se construiesc greu și că viața nu e ca în filme. Totuși, le recomandăm să încerce. Noi am avut o idee care nu a fost inovatoare sau nemaiauzită, dar am crezut destul de mult în ea încât să o putem face să se întâmple. 

E important să ai persoane de încredere lângă tine, să știi exact ce vrei să faci (adică să fii cât mai clar în idei), să cauți ce competiție ai, să nu-ți fie frică să renunți la idei care ție ți se par bune (pentru că o idee bună nu e de ajuns) și să rămâi creativ și cu încredere în ideea pe care o ai.

Viitorul Badei Neaoș și a celor cinci nepoți

Noi am vrea ca viitorul să arate tot mai bine. Să avem și spații fizice în care să vindem, să mai organizăm și evenimente, să ne permitem să angajăm, să avem produse noi și toate astea. 

Noi, profesional, am vrea să fim tot mai buni și mai pregătiți și, sincer, să nu ne mai îndoim de abilitățile noastre. Să avem încredere că putem și să nu devenim obosiți. 

Unde îl puteți găsi și susține pe Badea

  • Pe wesbite
  • Rețelele de socializare: Instagram, Facebook, LinkedIn, TikTok;
  • Abonarea la newsletter-ul lunar, jurnalul lor de small business;
  • Interacțiune la postări și, evident, dacă vă place, o comandă. 

Idei pe care să le iei mai departe cu tine: 

  • Conform studiilor, tinerii din Generația Z sunt mai orientați către practici antreprenoriale, și mai puțin interesați de latura financiară, spre deosebire de celelalte generații.
  • Să nu-ți fie frică să gândești mare, pentru că de multe ori ne limităm singuri, prin propria gândire.
  • Există atât avantaje, cât și dezavantaje când îți deschizi prima afacere ca tânăr antreprenor. Ai libertatea să testezi toate ideile pe care le ai, dar lipsa pauzelor și incertitudinile financiare te pot afecta.
  • O lecție pe care o înveți cu greu: Nu poți face totul perfect deoarece lucrurile nu se întâmplă mereu așa cum îți dorești. 
  • Fii onest cu tine însuți și cu partenerii pe care o să-i alegi! O afacere implică multă muncă, răbdare, determinare, și nu există succes peste noapte.

Surse folosite: 

[1] MENTAL FLOSS – These Revised Guidelines Redefine Birth Years and Classifications for Millennials, Gen Z, and Gen Alpha [link: ] 

[2] IBERDROLA – From the baby boomer to the post-millennial generations: 50 years of change [link: ]

[3] Badea Neaoș Website [link: ]

Articol realizat de: Giurcanu Cristina-Elena

Post a Comment

O punte între profesioniști cu experiență și tineri la început de drum.

Florina Lendeczki – 0743 070 102
Bianca Biosa – 0747 056 266